Castelul, Biblioteca, Puşcăria
Trei vămi ale feminităţii exemplare
(Dan C. Mihăilescu)
Probabil nu
există popor în istorie care să nu fi cunoscut dacă nu un destin martiric,
atunci cel puţin o experienţă de ordinul acesta. Martiriul oamenilor aflaţi la
Nord de Dunăre se înscrie într-o istorie universală a persecutării şi a
oprimării specifice spaţiului comunist, o istorie care continuă şi astăzi atât
în Europa de Est (prin statele foste-comuniste incapabile de stabilirea unei
minime justiţii sociale în raporturile dintre victime şi agresorii lor,
societăţi unde vechii torţionari încasează pensii speciale din partea statului
în vreme ce generaţii întregi trăiesc ducându-şi mai departe propria infirmitate
sufletească) cât şi în Asia (societatea chineză, respectiv cea nord-coreeană
înteţinând viaţa într-un peisaj sinistru).
Românii aparţin acestei culturi a
martiriului în care comunismul a însemnat una din cele mai aberante forme de
obiectivare a răului în istorie. Ura împotriva libertăţii de gândire, de exprimare
şi de manifestare, o ură împotriva demnităţii umanului, a transformat temniţa
comunistă într-o gură a Iadului deschisă pe pământ unde preoţi, monahi,
profesori, învăţători, scriitori, poeţi, jurnalişti, jurişti, oameni de
ştiinţă, medici, muncitori ori simpli oameni, ţărani - bărbaţi şi femei
deopotrivă - au sfârşit cu toţii schingiuiţi trupeşte şi distruşi
sufleteşte, fără a avea vreo vină.
N-ar fi deloc
lipsit de măsură (nici fizică, politică şi nici metafizică) dacă am spune că la
Piteşti, Aiud, Gherla, Sighet, Văcăreşti, Periprava, Salcia, Jilava, Rm. Sărat,
Târgu Ocna şi în alte locuri din ţară – Iadul însuşi a căpătat realitate, în
carne şi oase zdrobite, într-o demenţă a cruzimii fără margini. Acestea sunt locurile în care România
şi-a martirizat întreaga elită culturală şi spirituală pe care cu greu reuşise
să şi-o construiască de-a lungul timpului. În
ciuda realizării unora, în ciuda celebrității, chiar mondiale, a altora, cartea
generației '27 este una a ratărilor: biografic şi bibliografic, emoțional şi
istoric, psihologic şi politic, profesional şi moral – afirmă surprinzător
Dan C. Mihăilescu. Altefel spus, tripleta Eliade, Cioran, Ionescu, alături de
Brâncuşi şi Enescu nu schimbă cu nimic destinul tragic al acestei lumi şi al
acestei generaţii.
Ce lume deplină s-a dus, ce nimic ne-a rămas!
În volumul
,,Castelul, Biblioteca, Puşcăria’’, criticul literar contemporan recompune
portretele acestor fiinţe martirice urmând însuşi firul confesional-memorialistic
descris de ele însele, atunci şi acolo unde acesta a mai fost posibil. Căci
restul, majoritatea adică, a rămas în tăcere, într-o tăcere fără fund, într-o
tăcere asurzitoare. Portretele, aşa după cum este precizat şi în subtitlu, sunt
exemplare şi cu atât mai surprinzător, feminine ! Căci de regulă, atunci
când discutăm despre universul carceral al temniţei comuniste îl imaginăm în
forme şi conţinuturi cu precădere masculine: închisoarea, tortura, umilinţa
trupească şi sufletească par a fi prin excelenţă apanajul acestui gen uman şi
doar al lui. Imaginarul deţinutului politic (supus unui proces continu şi
intens de umilire) pare a nu avea tuşe feminine: femininul nu are ce căuta
într-o astfel de lume ! Şi totuşi în comunism orice decenţă şi minimum de
moralitate au fost desfiinţate ca şi cum niciun temei nu le-ar mai fi
justificat. Cu atât a fost mai sinistru şi mai criminal acest totalitarism
politic, acest mod de a închipui
lumea, de a o dez-închipui în fapt, de a-i mutila înfăţişarea. Aşadar teminţa
comunistă românească a găzduit şi femei, martirizându-le în egală măsură ca şi pe bărbaţi, fără urmă de discernământ. În egală măsură e doar un mod de a spune
căci în realitate măsura nu a fost deloc egală, proporţiile suferinţei fiind cu
totul altele : față de suferințele
bărbaților, feminitatea torturată e ceva cu mult mai degradant, mai greu de
imaginat şi suportat sufleteşte (...) aici totul e mai crunt, mai abject, mai greu de
îndurat, spune Dan C. Mihăilescu.
Ceea ce au trăit oameni precum Ion Ioanid, Nicolae Steinhardt, Constantin Noica, Dinu Pillat, Radu Mărculescu , Florin Constantin Pavlovici, Alexandru Mihalcea, Marcel Petrişor, Corneliu Coposu, Radu Gyr, Valeriu Gafencu şi mulţi, mulţi alţii în temniţa comunistă este înfricoşător şi greu de imaginat. Însă cei douăzeci de ani siberieni ai Aniței Nandriş, cei opt ani care compun ,,Evadarea tăcută" a Lenei Constante, vânarea sistematică şi schingiuirile Adrianei Georgescu şi Oanei Orlea, suferințele deportării în evocările Elenei Spijavca, şi altele asemenea mărturii ale ororii comuniste, te copleşesc într-o măsură mult mai dureroasă, după cum recunoaşte şi D.C.M. Tortura şi umilinţa în universul feminin se situează cu mult peste calvarul cu care ne-am obişnuit.
Ceea ce au trăit oameni precum Ion Ioanid, Nicolae Steinhardt, Constantin Noica, Dinu Pillat, Radu Mărculescu , Florin Constantin Pavlovici, Alexandru Mihalcea, Marcel Petrişor, Corneliu Coposu, Radu Gyr, Valeriu Gafencu şi mulţi, mulţi alţii în temniţa comunistă este înfricoşător şi greu de imaginat. Însă cei douăzeci de ani siberieni ai Aniței Nandriş, cei opt ani care compun ,,Evadarea tăcută" a Lenei Constante, vânarea sistematică şi schingiuirile Adrianei Georgescu şi Oanei Orlea, suferințele deportării în evocările Elenei Spijavca, şi altele asemenea mărturii ale ororii comuniste, te copleşesc într-o măsură mult mai dureroasă, după cum recunoaşte şi D.C.M. Tortura şi umilinţa în universul feminin se situează cu mult peste calvarul cu care ne-am obişnuit.
Românii îşi
cunosc prea puţin trecutul şi mai deloc partea martirică a acestuia. Volumul
lui Dan C. Mihăilescu poate constitui în acest sens o chemare, o îndemnare către redescoperirea unui episod
năucitor al propriei nostre istorii, a celei recente. O îndemnare de natură literară,
căci mai înainte de a lua în mână manualelor de istorie, şi aşa sărace şi lacunare
în privinţa temniţei comuniste – mai câştigaţi am fi dacă am răsfoi cu aşezare mărturiile
directe ale acestor fiinţe, în Jurnale şi lucrări precum cele ale Monicăi
Lovinescu, Jeni Acterian, Cornelia Pillat, Annie Bentoiu, Adriana Georgescu sau
Ruxandra Cesereanu.
Ceea ce mă exasperează în secolul nostru - e că
oamenii nu mai ştiu să rabde, nu acceptă suferința şi din această cauză sunt
atât de rătaciți şi nefericiți (Cornelia Pillat)
Vreau să înțeleg, să aflu cum a fost deformată în
adâncime natura relațiilor dintre oameni, cum s-a ajuns să ne fie frică atât
unii de alții, cum s-a petrecut în atâția dintre noi degradarea demnității
personale, a impulsului spre libertate şi a celui spre transparență (Annie Bentoiu)
Dan C. Mihăilescu, Castelul, Biblioteca, Puşcăria, ed. Humanitas, Bucureşti, 2013 |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu