Fanaticii Apocalipsei
(Pascal Bruckner)
Există indiscutabil
o valoare morală a ecologiei sintetizată în responsabilitatea şi grija față
de aproapele şi față de natura înconjurătoare. Restul este exagerare. Totul e
derapaj ne asigură Pascal Brukner, erijându-se nu neapărat în avocatul
diavolului, cât mai ales în apărătorul omului.
Suntem obsedați astăzi de ideea poluării, de amprenta de carbon lăsată de fiecare în urma lui la fel cum trăiam până mai ieri sub psihoza păcatului: diavolul pândea peste tot, clipă de clipă, ispitindu-ne faptele şi gândurile. Poluarea a ocupat însă locul vacant al diavolului. Ecologia este acum noua religie universală pornind de la punerea sub semnul întrebării a ideii de progres şi a limitelor sale. Propovăduieşte concomitent spaima de viitor, de ştiință şi de tehnică, vorbind despre iminenta apocalipsă datorată iresponsabilității noastre planetare. Dar nu se limiteză la atât: e şi misionară, invită la autoflagelare, spunând mereu NU (centralelor atomice, construcției de autostrăzi, de aeroporturi, etc). O ecologie care nereuşind, încă, să pună mâna pe putere câştigă însă bătălia ideolor, spune Bruckner.
Suntem obsedați astăzi de ideea poluării, de amprenta de carbon lăsată de fiecare în urma lui la fel cum trăiam până mai ieri sub psihoza păcatului: diavolul pândea peste tot, clipă de clipă, ispitindu-ne faptele şi gândurile. Poluarea a ocupat însă locul vacant al diavolului. Ecologia este acum noua religie universală pornind de la punerea sub semnul întrebării a ideii de progres şi a limitelor sale. Propovăduieşte concomitent spaima de viitor, de ştiință şi de tehnică, vorbind despre iminenta apocalipsă datorată iresponsabilității noastre planetare. Dar nu se limiteză la atât: e şi misionară, invită la autoflagelare, spunând mereu NU (centralelor atomice, construcției de autostrăzi, de aeroporturi, etc). O ecologie care nereuşind, încă, să pună mâna pe putere câştigă însă bătălia ideolor, spune Bruckner.
Auspiciile nu sunt deloc plăcute, ba chiar sunt tragice: diversitatea biologică a Pământului scade, zilnic dispar între 50 şi 100 de specii de animale, ghețarii se topesc, gunoaiele şi pungile de plastic se înmulțesc, amprenta de carbon depăşeşte cu 50% capacitățile de regenerare ale planetei. Omenirea aşadar trăieşte pe spinarea Terrei şi se află în pragul falimentului, asemenea economiilor nostre capitaliste.
Suntem în secolul XXI iar paradigma s-a schimbat din nou: trecem de la epoca revoluțiilor la ,,vremea catastrofelor" spune François-Xavier Albouy, în timp ce pentru Michel Serres ,,bilanțul distrugerilor pe care le-am pricinuit până acum lumii este echivalent cu prăpădul pe care l-ar fi lăsat în urmă un război mondial. De altfel, nu ne mai luptăm între noi, națiunile aşa-zis dezvoltate, ci ne unim cu toții împotriva lumii." Un război de două ori mondial pentru că distrugând natura ne distrugem pe noi înşine. Iată auspiciile sub care debutează depresia națiunilor europene
O primă victimă: automobilul. Maşina devine de nerecunoscut astăzi pe străzile societăţii noastre şi în mentalul nostru comun; de la simbolul libertații de a călătorii în voie, după pofta inimii, automobilul suferă un proces de exorcizare ecologică, devenind un simbol mai degrabă al alienarii, cel mult un simplu mijloc de transport şi atât. Maşina ecologică este autoturismul care tocmai şi-a pierdut gloria, misterul, farmecul şi personalitatea.
Asistăm la declinul maşinii (a mobilității autentice) şi la expansiunea gaget-urilor (a sedentarismului): strălucitoarele noastre maşini au fost înlocuite de telefoanele mobile, de computere care ne îngăduie să fim pretutindeni fără să ne mişcăm de acasă, sau chiar de maşini cărora motorul le-a fost înlocuit de un straniu bâzâit şi care se conduc singure! Ce poate fi mai trist pentru un automobil ca pierderea personalităţii motorului şi a şoferului?
Sigur, Bruckner are şi
nu are dreptate : surprinde o
tendință reală a societații umane hiper-tehnologizate şi anume gagetizarea cotidianului,
însă gloria automobilului, valoarea sa de simbol universal se pastrează însă în
continuare ; maşinile, si nu neapărat doar cele hibride sau electrice,
rămân în continuare bunuri dezirabile. Viitorul va fi într-adevăr al
automobilului electric, nepoluant, dar deocamdată, chiar şi într-un Occident
înțelegem mult mai atins de febra
ecologistă, proporția simpatiei este dominantă în favoarea tradiției.
Desacralizarea ca relativizare a valorii automobilului este numai un simptom al
tendinţei societăţii occidentale de a-şi restrânge sau a se adapta consumului
raţional de resurse. Maşina continuă şi va continua sa rămână un bun de
referinţă, chiar indice social pentru majoritatea dintre noi.
Cuprinşi de psihoza
ecologistă oamenii par a nu mai iubi maşinile, nu mai sunt atraşi de automobil
ca manifestare, ba din contră îl vad ca principalul responsabil pentru degradarea
calității climatice, ca sursă majoră de poluare. În noua paradigmă aşadar,
maşinile cad primele ca victime.
Manipularea prin
informare
A-ți permite luxul
de a fi eco-sceptic astăzi echivalează în ochii opiniei publice cu nebunul care
neagă evidențele. Repetând subiecte precum încălzirea globală sau amprenta de
carbon, presa manipulează prin informare. Catastrofismul prezentat ca iminent
oferă nişte soluții cel puțin hazlii,
care în realitate ne dau doar iluzia că acționăm: înlocuirea becurilor de
iluminat cu modele de consum mai mic, abandonarea maşinilor în garaje,
verificarea cauciucurilor, refuzul ambalajelor, plantarea unui arbore,
închiderea aparatelor electrice. În concluzie ni se spune că bătălisa este deja
pierdută dar că ar fi bine să ne modificăm imediat comportamentul consumerist,
să începem prin a renunta la cât mai multe bunuri materiale, să consumăm cât
mai puțin.
Asemenea industriei
cinematografice care mizează pe sentimentul fricii promovând filmele de groază ori
catastrofice, la fel, ecologiştii (angajaţi sau nu politic) s-au racordat în
ultimele decenii la exploatarea respectivului sentiment, profitând din plin şi
amplificând groaza individuală şi pe cea colectivă. Mai mult, ecologiştii
practică şi un dublu limbaj: pe de o parte cel al fatalismului catastrofei
ecologice, iar pe cealaltă, angajamentul politic, aderarea la teoriile salvării
mediului.
Bruckner cere reconsiderarea atitudinii noastre înaintea fricii, a catastrofei iminente. Aşa cum India, China şi Brazilia s-au mobilizat, sute de milioane de oameni ieşind din mizerie şi sărăcie, la fel putem şi noi găsi soluții pertinente scăpând de sub psihoza groazei ecologiste. Frica poate paraliza sau la fel de bine te poate trezi.
Bruckner cere reconsiderarea atitudinii noastre înaintea fricii, a catastrofei iminente. Aşa cum India, China şi Brazilia s-au mobilizat, sute de milioane de oameni ieşind din mizerie şi sărăcie, la fel putem şi noi găsi soluții pertinente scăpând de sub psihoza groazei ecologiste. Frica poate paraliza sau la fel de bine te poate trezi.
SF-ul ecologist
Pretutindeni ni se
spune că suntem responsabili față de generațiile viitoare, de cei care nu sunt
încă, responsabili a le păstra condiții si resurse pentru o viață normală. Oare,
întreabă Bruckner, oare chiar există, se justifică o astfel de datorie?
Din retorica ecologistă înțelegem că da, există o astfel de datorie sacră față de urmaşii noştrii şi de la care nu avem niciun drept să ne sustragem. Tocmai de aici porneşte acel tip de teamă (teama de a nu degrada cumva condițiile de viață) o teamă care în loc să mobilizeze la actiune, ne aruncă în imobilism: de teamă că nu avem mâinile curate, suntem în stare să ni le retezăm imediat. Ecologiştii trăiesc deci într-un SF etic pe care-l propovăduiesc cu înverşunare, deturnându-ne atenția de la adevăratele mizerii ale prezentului: foamea, sărăcia, boala, cataclismele naturale, asasinatele în masă (terorismul). Sunt cele 5 flageluri majore actuale care ne solicită atenția şi nu propaganda ecologistă a unui viitor incert.
Din retorica ecologistă înțelegem că da, există o astfel de datorie sacră față de urmaşii noştrii şi de la care nu avem niciun drept să ne sustragem. Tocmai de aici porneşte acel tip de teamă (teama de a nu degrada cumva condițiile de viață) o teamă care în loc să mobilizeze la actiune, ne aruncă în imobilism: de teamă că nu avem mâinile curate, suntem în stare să ni le retezăm imediat. Ecologiştii trăiesc deci într-un SF etic pe care-l propovăduiesc cu înverşunare, deturnându-ne atenția de la adevăratele mizerii ale prezentului: foamea, sărăcia, boala, cataclismele naturale, asasinatele în masă (terorismul). Sunt cele 5 flageluri majore actuale care ne solicită atenția şi nu propaganda ecologistă a unui viitor incert.
Eliberarea de sub
demonul încălzirii climatice
Toate calamitățile
naturale din prezent, de la tsunami, cutremure, furtuni şi inundații sunt puse
pe seama omului; ecologiştii ne asigură că se produc din vina noastră, a
comportamentului nostru iresponsabil față de planetă.
Dacă în trecut mânia lui Dumnezeu constituia explicația pentru urgiile naturii, astăzi locul Dumnzeului mânios a fost luat de un alt zeu, de fapt de un demon: cel al încălzirii climatice. Un dat universal şi obiectiv cu care, prin definitie, nu avem cum câştiga războiul. Asta dacă într-adevăr paradigma se adevereşte, căci altfel, dacă într-o zi climatologii vor recunoaşte că s-au înşelat, vom asista la o adevarată criză a simbolurilor şi întreaga construcție propagandistică se va nărui. Dar până atunci n-ar fi oare mai înțelept să alocăm banii şi resursele pentru eradicarea foametei şi a bolilor decât să scădem cu câteva grade temperaturile în termometre prin mijloace dintre cele mai ciudate? N-ar fi oare mai profitabil să ne eliberăm de un asemenea demon ?
Dacă în trecut mânia lui Dumnezeu constituia explicația pentru urgiile naturii, astăzi locul Dumnzeului mânios a fost luat de un alt zeu, de fapt de un demon: cel al încălzirii climatice. Un dat universal şi obiectiv cu care, prin definitie, nu avem cum câştiga războiul. Asta dacă într-adevăr paradigma se adevereşte, căci altfel, dacă într-o zi climatologii vor recunoaşte că s-au înşelat, vom asista la o adevarată criză a simbolurilor şi întreaga construcție propagandistică se va nărui. Dar până atunci n-ar fi oare mai înțelept să alocăm banii şi resursele pentru eradicarea foametei şi a bolilor decât să scădem cu câteva grade temperaturile în termometre prin mijloace dintre cele mai ciudate? N-ar fi oare mai profitabil să ne eliberăm de un asemenea demon ?
Iată şi câteva
exemple asupra cărora merită să medităm : curemurul şi tsunamiul din
Japonia (2011), cutremurul din Haiti (2010) sau uraganul Katrina (New Orleans,
2005) - nici urma de demonul încălzirii climatice în niciunul din aceste
evenimente. În Japonia centrala a fost construita greşit pe o falie seismică,
chiar pe malul mării, în Haiti infrastrucura este deosebit de precară ( dovadă
că un cutremur mult mai mare, de 8,8 a produs în Chile doar 700 de victime, pe
când cel din Haiti, de 7, a omorât 250.000 de oameni), cât despre New Orleans,
oraşul este construit ,,doar" la 6 metrii sub nivelul mării.
Ecologiştii, spune
Bruckner trebbuie să renunţe la acest anti-umanism, la atitudinea de înfierare
a omului şi să promoveze o alta, deschis antropocentrică, care să nu excludă
omul din planul de salvare a planetei : VREM SALVAREA PĂMÂNTULUI? SĂ
O FACEM ÎNSĂ FĂRĂ A NEGLIJA OMUL!
De la ştiința
veselă la ştiința vinovată
Ştiința şi-a
pierdut farmecul pe care l-a avut până nu demult: fascinația şi-o mai asigură acum
doar pe filiere înguste, precum hiper-tehnologizarea şi gagetizarea ; în rest, oamenii nu-i mai zâmbesc, n-o mai văd
veselă şi cu atât mai puțin sublimă
prin realizările ei.
Astăzi ştiința ocupă un loc în banca acuzaților pentru că a schimbat lumea fără s-o vindece ; a alungat relele care ne-au chinuit istorii întregi dar a născut altele: virusuri, hormonul de creştere, erori medicale, dezastre tehnologice, şi altele prin care morții i se permite clandestin să patrundă în viețile noastre încă de timpuriu.
Astăzi ştiința ocupă un loc în banca acuzaților pentru că a schimbat lumea fără s-o vindece ; a alungat relele care ne-au chinuit istorii întregi dar a născut altele: virusuri, hormonul de creştere, erori medicale, dezastre tehnologice, şi altele prin care morții i se permite clandestin să patrundă în viețile noastre încă de timpuriu.
O adevărată angoasă
culinară
Astăzi a mânca a
devenit o activitate periculoasă în sine: provoacă îngrijorare, incertitudini, angoase
nesfârşite. Mâncatul ucide !
titrează primele pagini ale jurnalelor. Uităm în acele clipe de populația din
Somalia sau de cea din Coreea de Nord. S-ar părea că în vreme ce strămoşii noştrii sufereau de foame, noi suferim de
indigestie. Legumele, fructele, carnea, lactatele, patiseria, toate sunt
ne-sănătoase, injectate, pline de chimicale, de produse toxice. Orice
înghițitură conține o încărcătură cancerigenă. Mai adăugăm la acestea
distrugerea naturii în urma practicării unei agriculturi iresponsabile având
drept efecte sărăcirea solurilor, eroziunea şi consumul exagerat de energie. Prin
urmare carnivorii sunt de două ori vinovați: complici la suferința animalelor dar
şi la sărăcirea pământului. Vegetarianismul se instaurează ca o adevărată
religie cu un conținut moral universal acceptat, necesar!
Plăcerea culinară, bucuria preparării şi a împărtăşirii lucrurilor gustoase se luptă astăzi cu grija angoasată ca nu cumva să ne săpăm propriul mormânt cu dinții.
Plăcerea culinară, bucuria preparării şi a împărtăşirii lucrurilor gustoase se luptă astăzi cu grija angoasată ca nu cumva să ne săpăm propriul mormânt cu dinții.
Împotriva eternului NU ecologist
,,Nu moştenim
Pământul de la părinții noştri, ci îl împrumutăm de la copiii noştri"
spune un proverb indian. Dar responsansabilitatea aceasta înaintea naturii nu
înseamnă retragerea omului din ea, din acțiunea sa de îmblânzire şi de
cultivare. Vom continua să luptăm împotriva urgiilor naturii, împotriva
bolilor, vom continua să construim oraşe mai responsabile energetic, da.
Dar la fel de
responsabili suntem şi față de dimensiunea experimentală a ştiinței, datori să
ne asumăm toate beneficiile ei. Astfel, până la colonizarea universului şi până
la fuziunea completă dintre om şi maşină (arta bio-mecanicii pusă în act), până
în zorii acelei ere, putem, avem libertatea de a acționa cu mijloacele şi cu resursele
prezente. Un exemplu îl constituie OMG (organismele modificate genetic) prin
intermediul cărora am putea da naştere unor specii de insecte capabile prin
înțepaturile lor să eradicheze boli grave, sau să polenizeze eficient şi sigur
culturi vaste, sau de ce nu şi o ființă umană cu o minimală amprentă ecologică.
Dar observăm că la toate acestea ne lovim în permanenţă de o voce care se
ridică şi rosteşte NU: este vocea ecologistului, imposibil de confundat în
societatea actuală.
Pericolul ecologiei
tocmai în asta constă, în invadarea spațiului intim al vieții, în controlul
exercitat asupra comportamentului nostru culinar, energetic şi material.
Dintr-o dată ne trezim într-un război permanent cu iresponsabilul consumator şi
risipitor de resurse dinăuntrul nostru care trebuie detronat şi lichidat.
Ecologismul şi-a făcut un titlu de glorie poziționându-se în antiteză cu ceea ce a fost catalogat drept consumerism, tendința de a cumpăra şi de a consuma cât mai multe resurse şi într-un interval cât mai scurt. Dar ceea ce propune ecologismul este iarăşi o utopie: renunțarea la tehnică şi la societatea tehnologizată, limitarea accesării resurselor naturale astfel încât dacă ar fi posibil să nu mai lăsăm nicio urmă, nicio amprentă (ecologică), penitența continuă!
Ecologismul şi-a făcut un titlu de glorie poziționându-se în antiteză cu ceea ce a fost catalogat drept consumerism, tendința de a cumpăra şi de a consuma cât mai multe resurse şi într-un interval cât mai scurt. Dar ceea ce propune ecologismul este iarăşi o utopie: renunțarea la tehnică şi la societatea tehnologizată, limitarea accesării resurselor naturale astfel încât dacă ar fi posibil să nu mai lăsăm nicio urmă, nicio amprentă (ecologică), penitența continuă!
Concluzia acestui
lung eseu scris de Bruckner sub forma unui manifest anti-ecologist este că există
o alternativă la sacrificiul cotidian al omului propovăduit de către autorii verzi : tocmai accelerarea
dezvoltării ca inovație. Planeta poate fi salvată, împreună cu omul însă şi nu
prin sacrificarea vieții sale. Inovația tehnologică ne va duce în acel punct al
reuşitei, trebuie doar să îndrăznim, să avem curajul asumării unor decizii,
prin depăşirea unor auto-restricții.
Pascal Bruckner, Fanaticii Apocalipsei, ed. Trei, Bucureşti, 2012 |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu